Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Crocefissione.
Crocefissione.
Year
fine XV secolo
Materials
bronzo dorato (ad eccezione del listello perimetrale, non dorato)
Inventory
1229/B
Dimensions
Larghezza: 8,5 cm, Altezza: 11,5 cm
Definition
placchetta
Artists
Galeazzo Mondella detto Moderno
Cultural scope
Monteu da Po
Description
Placchetta rettangolare raffigurante Crocefissione. Due fori in alto e tacche semicircolari lungo i margini.
Historical-Criticism news
Da confrontare con la placchetta conservata al Museo Civico d'Arte Antica di Torino del tutto simile ma priva di bordo e doratura (inv. 1223/B).
Pur in assenza di esemplari firmati l'attribuzione al Moderno non è mai stata messa in discussione.
La composizione deriva dall'affresco di Ercole de Roberti del 1482-1486 della Cappella Garganelli in San Petronio a Bologna (Toderi e Vannel 1996). Secondo il Lewis, il Moderno ha tratto ispirazione per la placchetta anche dalla Crocefissione di Antonio Vivarini (ca. 1440), ora a Ravenna. Molinier riconosce il Longino in uno dei soldati corazzati attorno alla croce (1886, p. 171). Lo schema dei due ladroni sarebbe di derivazione nord europea. La popolarità della placchetta è testimoniata da più tardi intagli lignei che la riproducono, uno dei quali anche al Museo di Padova.
Le tacche e i fori sul listello perimetrale rivelano l'uso della placchetta come decorazione di pannello di mobile.
Bibliography
Dagli ori antichi agli anni Venti. Le collezioni di Riccardo Gualino, 1982, p. 123,
Emile Molinier, Les bronzes de la Reinassance. Les plaquettes. Catalogue raisonné, 1886,
Ernst Friedrich Bange, Beschreibung der Bildwerke der christlichen Epochen, Italianischen Bronzen der Renaissance und des Barock . 2.2, Reliefs una Plaketten, 1922,
Eric Maclagan, Catalogue of Italian plaquettes, 1924,
John Pope-Hennessy, Reinassance bronzes from the Samuel Krell collection, 1965,
Douglas Lewis, The medallic oeuvre of "Moderno": his development at Mantua in the circle of "Antico", 1987,
Placchette: secoli XV-XVIII nel Museo Nazionale del Bargello, 1996,
Placchette, bronzetti e cristalli incisi dei Musei Civici di Vicenza, 1997,
Images en relief: La collection de plaquettes du Musée national de la Renaissance, 2006
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News