Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Ercole e Anteo.
Ercole e Anteo.
Year
1488 - 1498
Materials
bronzo
Inventory
1222/B
Dimensions
Larghezza: 5,6 cm, Altezza: 7 cm
Definition
placchetta
Artists
Galeazzo Mondella detto Moderno
Cultural scope
Valle d'Aosta
Description
Placchetta rettangolare raffigurante Ercole e Anteo.
Historical-Criticism news
Da confrontare con la placchetta conservata al museo Civico d'Arte Antica di Torino inv. 1253/B, simile per il rilievo ma in piombo. Non si conoscono esemplari firmati, ma l'attribuzione al Moderno proposta da Molinier è accettata da tutta la critica successiva, ad eccezione di Migeon e Malaguzzi Valeri che preferivano assegnarla a Ulocrino.
Sono note quattro varianti, tre rettangolari e una circolare, differenziate dal tipo delle architetture e dall'inserimento di elementi di ambientazione paesistica. Rossi ritiene originale quella in esame - con le architetture spezzate - generalmente di migliore qualità.
La placchetta si trova riprodotta in un rilievo della Pota della Rana del Duomo di Como, scolpita nel 1507; questa notizia colloca la placchetta nel periodo padovano del Moderno, circoscritto da Lewis tra gli anni 1488-1489.
Bibliography
Emile Molinier, Les bronzes de la Reinassance. Les plaquettes. Catalogue raisonné, 1886,
Ernst Friedrich Bange, Beschreibung der Bildwerke der christlichen Epochen, Italianischen Bronzen der Renaissance und des Barock . 2.2, Reliefs una Plaketten, 1922,
John Pope-Hennessy, Reinassance bronzes from the Samuel Krell collection, 1965,
Francesco Rossi, Placchette sec. XV-XIX, 1974,
Douglas Lewis, The medallic oeuvre of "Moderno": his development at Mantua in the circle of "Antico", 1987,
Placchette, bronzetti e cristalli incisi dei Musei Civici di Vicenza, 1997,
Images en relief: La collection de plaquettes du Musée national de la Renaissance, 2006,
Placchette: secoli XV-XVIII nel Museo Nazionale del Bargello, 1996
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News