Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Dipinto
Dipinto
Year
XVIII
Materials
olio su tela
Inventory
0133/D
Dimensions
Altezza: 74 cm, Larghezza: 61,5 cm
Subject
Giuseppe Baretti
Artists
Subleyras, Atelier di
Description
Ritratto a mezza figura di Giuseppe Baretti, seduto a un tavolino, con un libro aperto. In cornice di legno scolpito e dorato, di ricupero.
Historical-Criticism news
Pubblicato da Mallé come anonimo, fu ricondotto a Subleyras con comunicazione scritta da A. Clark e P. Rosemberg e pubblicato come tale da A. Griseri nel '65, '81, '82. S. Pinto (1986) e P. Rosemberg (1987) lo definiscono buona "réplique d'atelier" del ritratto - dalle stesse dimensioni - proveniente dalla Collezione Meyer, al Louvre dal 1981. P. Rosemberg propone di riconoscere il personaggio ritratto non per Giuseppe Baretti, ma per Jacques-Antoine de Lironcourt (1987).
Per Autore o fabbrica o altri dati di origine: dubbia l'attribuzione a Pierre Subleyras, la cui attribuzione è dovuta alla Dott.ssa Pinto Sandra, 1986. Per l'attribuzione all'Atelier di Subleyras cfr. O. Michel e P. Rosemberg, 1987.
Bibliography
Michel O./ Rosemberg P., Subleyras, 1987, pp. 305-306, scheda 100,
Mallé L., Museo Civico d'Arte Antica. I dipinti, 1963, p. 111,
AA. VV., Dipinti e sculture del museo Civico d'Arte Antica in Galleria Sabauda, 1988,
Piccioni L., Emporium. Iconografia Barettiana, 1933, v. LXXVII, pp. 22-23, n. 457,
Pinto S., Batir une ville au siècle des lumières. Carouge: modèles et réalités, 1986, pp. 572-574, scheda 432,
Pinto S., Il Tesoro della Città, 1996, p. 182,
Griseri A., Il catalogo dei dipinti del Museo d'Arte Antica, 1965, pp. 583, 578,
Griseri A., Venezia, Italia, Ungheria fra Arcadia e Illuminismo. Il problema delle arti fra Arcadia e Illuminismo: poetiche e mestieri, 1982, p. 187
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News