Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
L’Assunta
L’Assunta
Year
1605-1608
Materials
olio su tela
Inventory
0722/D
Dimensions
Altezza: 366 cm, Larghezza: 226 cm
Definition
dipinto
Artists
Gentileschi Orazio
Description
Dipinto raffigurante l'Assunta (Madonna in gloria con la Trinità)
Historical-Criticism news
Fin dai primi del secolo la tela era utilizzata per coprire l'antica statua lignea della Madonna sull'altare maggiore della chiesa di Santa Maria al Monte dei Cappuccini a Torino, edificata tra il 1585 e il 1596 per volontà di Carlo Emanuele I. In occasione delle festività il dipinto veniva sollevato come un sipario per mostrare la statua.
Attribuita inizialmente al Morazzone, l'Assunta va riferita alla produzione giovanile di Gentileschi: il dipinto riprende nell'impostazione spaziale e nell'uso della luce che modella i corpi la lezione del Caravaggio, che Gentileschi aveva conosciuto a Roma. A questo artista spetta la prima introduzione delle novità caravaggesche nel capoluogo sabaudo, dove la sua opera era nota e apprezzata fin dai primi del secolo.
Bibliography
Ward Bissel R., Orazio Gentileschi and The Poetic Tradition in Caravaggesque Painting, 1981, pp. 138-139,
Bava A. M., Le collezioni di Carlo Emanuele I di Savoia. La collezione di pittura e i grandi progetti decorativi, 1995, p. 246,
Bava A. M., Storia di Torino. La corte e le arti, 1998, p. 337,
Griseri A., Mostra del Barocco Piemontese. Pittura, 1963, vol. II, pp. 47-48,
Il Museo Civico di Arte Antica di Torino. Opere scelte, 2006, p. 37,
Palazzo Madama. Guida, 2011, p. 92,
A.A. V.V., Le meraviglie del mondo. Le collezioni di Carlo Emanuele I di Savoia., 2016, 262,
Palazzo Madama. Guida breve, 2010, p. 60
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News