Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Madonna col Bambino, Santo Vescovo e Sant’Antonio
Madonna col Bambino, Santo Vescovo e Sant’Antonio
Year
XVI
Materials
olio su tavola
Inventory
0447/D
Dimensions
Altezza: 61.5 cm, Larghezza: 48.5 cm, Cornice Passpartout: 80 x 67,5 cm
Definition
dipinto
Artists
Gerolamo da Brescia
Description
Madonna col Bambino, Santo Vescovo e Sant'Antonio. Cornice lignea, dorata, moderna.
Historical-Criticism news
Collegata da G. Romano al polittico del 1519 della Pinacoteca di Savona di Gerolamo da Brescia (cfr. bibl.).
E. Villata, 2005, ricostruisce la fortuna critica del dipinto, confermando l'attribuzione a Gerolamo da Brescia (Fra' Girolamo di Antonio) e sottolineando la problematicità del rapporto tra fra' Girolamo e Macrino d'Alba: "...è un problema ancora da approfondire (indubbiamente il sant'Agostino della tavola di Palazzo Madama, dai lineamenti decisi e callgrafici e dall'espressione severa, può anche apparentarsi, ma a parer mio senza insistervi troppo, con qualche immagine tarda del pittore di Alba), anche alla luce della fortuna ligure dei temi macriniani, testimoniata almeno dalla Madonna del Soccorso di Alassio, che ha un post quem al 1503 e una possibile datazione al 1513, opera della bottega (Villata 2000, pp. 104-105) e dagli affreschi di Santa Maria extra muros di Millesimo e dell'oratorio dei Santi Giacomo e Filippo ad Albenga, frazione Salea, quest'ultmo datato 1574 (Bartoletti 2002, pp. 63-65 e note)..."
Bibliography
Romano G., Casalesi del Cinquecento. L'avvento del manierismo in una città padana, 1970, p. 6,
Mallé L., Museo Civico d'Arte Antica. I dipinti, 1963, p. 123,
De Marchi A. G., Paragone. Girolamo d'Antonio pittore eccentrico nella Firenze rinascimentale, 1993, n. 37-38, pp. 9-10,
Villata E., Immagine e mistero. Il Sole il Libro il Giglio. scheda 75, 2005, scheda 75, pp. 200-201,
Romano G., Zenale e Leonardo, 1983, p. 102
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News