Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Meleagro con il cinghiale.
Meleagro con il cinghiale.
Year
fine XV secolo (?)
Materials
bronzo
Inventory
1225/B
Dimensions
Diametro: 9 cm
Definition
placchetta
Artists
Dall'antico (?), Melioli (?), o Italia del Nord (?)
Cultural scope
arte piemontese
Description
Placchetta circolare raffigurante Meleagro con il cinghiale. Meleagro, nudo con la spada in mano su un cavallo al galoppo verso destra, è all'inseguimento del cinghiale.
Historical-Criticism news
La raffigurazione sembra derivare da un antico sarcofago (Robert 1904, III, n. 220).
Attribuita al Melioli da Molinier, la placchetta fu poi ritenuta da Middeldorf opera dello Pseudo-Melioli. Negli studi successivi si indica più generalmente la provenienza dall'Italia del Nord e la datazione di fine XV secolo (Pope-Hennessy, Toderi e Vannel-Toderi).
Bergbauer cataloga l'esemplare del museo di Ècouen come proveniente da un rilievo dell'arco di Costantino a Roma.
La placchetta è riprodotta sulla Porta della Rana del duomo di Como (1507; Toderi e Vannel-Toderi).
A Washington, National Gallery of Art, la placchetta reca sul verso una variante della raffigurazione, dove Meleagro indossa un'armatura ed è senza spada.
Bibliography
Emile Molinier, Les bronzes de la Reinassance. Les plaquettes. Catalogue raisonné, 1886,
Ernst Friedrich Bange, Beschreibung der Bildwerke der christlichen Epochen, Italianischen Bronzen der Renaissance und des Barock . 2.2, Reliefs una Plaketten, 1922,
John Pope-Hennessy, Reinassance bronzes from the Samuel Krell collection, 1965,
Placchette: secoli XV-XVIII nel Museo Nazionale del Bargello, 1996,
Images en relief: La collection de plaquettes du Musée national de la Renaissance, 2006
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News