Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Nicchie cuspidate / contrafforti gotici / serie di santi
Nicchie cuspidate / contrafforti gotici / serie di santi
Year
XV
Materials
argento; cristallo di rocca
Inventory
0346/A
Dimensions
Altezza: 22 cm, Larghezza: 7 cm
Definition
pomo di bastone esagonale
Description
Il pomo di bastone è costituito da un'edicola gotica esagonale, con statuette di santi entro nicchie, e terminazione fogliacea contenente un cristallo di rocca. L'innesto cilindrico è decorato da un motivo inciso a pelte.
Historical-Criticism news
Ritenuto prodotto lombardo della fine del Quattrocento da Mallé (1970, II, pp. 402, 494), l'opera è stata recentemente assegnata da Cinzia Piglione (1992, p. 39) all'inizio del XV secolo, momento in cui a Milano si verificarono scambi fecondi tra i disegni progettuali del Duomo e quelli delle oreficerie sacre, come nel caso del calice di Gian Galeazzo Visconti (1396-1402) donato al Duomo di Monza (G. Longoni, 1992, pp. 51-68).
Bibliography
Mallé L., Palazzo Madama in Torino. Le collezioni d'arte, 1970, pp. 402, 494,
Piglione C., Novara da scoprire 3. Il busto reliquiario di San Bernardo d'Aosta e l'oreficeria del primo quattrocento, 1992, p. 39,
Piglione C., Il Tesoro della Città. Opere d'arte e oggetti preziosi da Palazzo Madama, 1996, pp. 402-494
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News