Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Quattro putti e divinità fluviale
Quattro putti e divinità fluviale
Year
XVIII
Materials
maiolica
Inventory
3117/C
Dimensions
Diametro: 33.8x26.7 cm
Definition
piatto
Description
Piatto oblungo abborchiato in maiolica con decorazione azzurra su fondo celeste. Nell'ovale centrale sono riprodotti a rilievo quattro putti che tengono una capra e, sullo sfondo, a sinistra, un uomo sdraiato e appoggiato su anfora rovesciata (divinità fluviale?). La scena è delimitata da girario di rami a spirali in azzurro. Sul bordo, che è festonato, sono riprodotti quattro amorini che reggono altrettanti scudi e quattro maschere dalle quali si dipartono otto cornucopie di frutta. Sul retro, otto gruppi di semplici decorazioni a zig zag e palmette a grandi pennellate blu.
Historical-Criticism news
Cfr. per analogie Saul Levy, Le maioliche venete del XVIII secolo, Novara 1980; piatto in laterizio fab. Manardi, fine sec. XVII-inizio sec. XVIII, Milano, coll. Paolo Chiodini.
Per confronti con piatti del Museo del Castello Sforzesco cfr. E. Pelizzoni, M. Forni, 1997, pp. 336-337, nn. 46-47; 349, n. 60; p. 357 n. 72. Cfr. Louvre inv. OA 1266 (in Allegati)
Bibliography
Pelizzoni E./Forni M., 1997, pp. 13-14,
Soffiantino M. P., Emanuele Tapparelli d'Azeglio collezionista, mecenate e filantropo. Una collezione da nessuno tentata: Emanuele d'Azeglio conoscitore della ceramica italiana, 1995, p. 177
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News