Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Dipinto
Dipinto
Year
1525 - 1528
Materials
tempera su tela
Inventory
0479/D
Dimensions
Altezza: 94 cm, Larghezza: 59,5 cm, Profondità: 2,5 cm
Subject
San Michele Arcangelo e il demonio
Artists
Agnolo di Cosimo detto il Bronzino
Description
San Michele Arcangelo e il demonio.Cornice lignea, intagliata, dipinta e dorata.
Historical-Criticism news
La tela fu acquistata nel 1966 come opera del Pontormo e pubblicata come tale dal Longhi (1969) che la vide prima dell'ingresso in Museo in una collezione privata milanese (Proto Pisani 1994). Nel 1973 la tela venne espunta dal corpus dell'artista da L. Berti, che l'avvicinò ai modi dell'allievo Bronzino al tempo di Santa Felicita. Dello stesso parere sono P. Costamagna (monografia su Pontormo in corso di stampa) e R. Caterina Proto Pisani che rileva come, al di là delle derivazioni morfologiche, i caratteri stilistici non siano direttamente pontormiani.
Bibliography
Bronzino.Pittore e poeta alla corte dei Medici, 2010, 66,
Paolucci A., Il Museo della Collegiata di S. Andrea in Empoli, 1985, p. 158,
Mallé L., I Musei Civici di Torino. Acquisti e Doni 1966-1970, 1970, p. 11,
Proto Pisani R. C., Il Pontormo a Empoli, 1994, pp. 114, 116-117,
Mallé L., Palazzo Madama in Torino. Le collezioni d'arte, 1970, v. II, pp. 68-69,
Fava A.S., Pettenati S., Palazzo Madama e Museo Civico d'Arte Antica, 1978, p. 18,
Longhi R., Paragone arte. Qualche nuova accessione al Pontormo, 1969, p. 51,
Berti L., L'opera completa del Pontormo, 1973, p. 109,
Pace V., Bollettino d'Arte. Maso da San Friano, 1976, p. 80 nota 36,
Meloni Trkulja S., Dizionario biografico degli italiani. Carucci, Jacopo detto il Pontormo, 1977, p. 813,
Costamagna P., Pontormo, 1994, p. 324,
Forlani Tempesti A., Giovannetti A., Pontormo, 1994, p. 148,
Dalli Regoli G., Pontormo e Rosso. Atti del convegno di Empoli e Volterra. Progetto Appiani di Piombino. Rosso e altri di fronte alla "scuola del mondo", 1996, p. 142,
Cabutti L., Mallé L., Palazzo Madama in Torino. Museo Civico d' Arte Antica, 1976, pp. 36-38
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News