Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Studio per un edicola funeraria
Studio per un edicola funeraria
Year
1615
Materials
matita; penna;inchiostro bruno su carta avorio
Inventory
4645/DS
Dimensions
Altezza: 250 mm., Larghezza: 179 mm.
Definition
disegno
Description
Studio per un'edicola funeraria.
Historical-Criticism news
Già sul mercato antiquario fiorentino come i nn. 4642 e 4643/DS. "La presenza del putto con teschio e dei compagni con faci capovolte rende indubbio il carattere funerario dell'edicola, forse progettata in stucco: non conoscono alcuna realizzazione simile conservatasi fino a noi. databile intorno al 1615, si collega a due disegni per decorazioni a stucco già in collezione novarese (G. Romano, 1982, p. 27) e a un raffinato foglio del Metropolitan Museum di New York (Rogers Fund, inv. 62. 1232. 2: G. Romano, 1995, pp. 48 - 49). All'origine di questi disegni per partiti decorativi sta l'esperienza torinese degli anni 1606 - 1608, a fianco di Federico Zuccari, del Parentani e del Figino, come dimostra un noto disegno della Biblioteca Nazionale di Torino (q. I. 65/17; G. Dardanello, 1995, pp. 101 e 104)". Giovanni Romano.
Bibliography
Romano G, Il Tesoro della Città... Disegni di Guglielmo Caccia detto il Moncalvo, 1996,
Romano G., Le collezioni di Carlo Emanuele I di Savoia. Artisti alla corte di Carlo Emanuele I..., 1995, p. 49,
Romano G., Guglielmo Caccia detto il Moncalvo (1568 - 1625), dipinti e disegni, 1997, pp. 92-93 n. 23,
Careddu G., Castronovo S., Corrado F., Pagella E., Soffiantino M.P., Thellung C., Museo Civico d'Arte Antica di Torino. Acquisti e doni 1971-2001, 2004, p. 144 scheda n. 59
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News