Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Torso maschile acefalo
Torso maschile acefalo
Year
XVII
Materials
matita;penna;inchiostro bruno;sanguigna su carta
Inventory
4632/DS
Dimensions
Altezza: 198 mm., Larghezza: 134 mm.
Definition
disegno
Artists
Caccia Guglielmo detto il Moncalvo
Description
Studio di un torso maschile acefalo.
Historical-Criticism news
Fa parte del gruppo identificato presso un collezionista della provincia di Alessandria (v. scheda 4628/DS). "Studio di impalpabile delicatezza da un gesso di studio di difficile identificazione; per studio e per tema iconografico si avvicina al momento di scambio più intenso con Federico Zuccari (1606 - 1607). Il vellutato della sanguigna, sopramessa a sottili e chiarissimi tratti di penna, ottiene un effetto allusivo di carne viva e palpitante. Moncalvo non usa quasi mai il colore nei suoi disegni, ma era a sanguigna la dispersa Madonna del Rosario già nella collezione di Gustavo Chiantore: G. Cena, 1989, p. 293." Giovanni Romano.
Bibliography
Romano G, Il Tesoro della Città... Disegni di Guglielmo Caccia detto il Moncalvo, 1996,
Romano G., Guglielmo Caccia detto il Moncalvo (1568 - 1625), dipinti e disegni, 1997, pp. 62-63,
Careddu G., Castronovo S., Corrado F., Pagella E., Soffiantino M.P., Thellung C., Museo Civico d'Arte Antica di Torino. Acquisti e doni 1971-2001, 2004, pp. 142-143
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News