Page loading...
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
Select language: language selected
ENG
ENG
selected
ITA
Palazzo Madama
Mission
Palazzo
Collections
Garden
History
Staff
Watch, play, listen
Visit
Opening hours
Tickets
Getting here
Guided tours
Exclusive visits
Bookshop
Caffè Madama
Accessibility and services
Events & exhibitions
Currently Exhibitions
Upcoming Exhibitions
Past Exhibitions
Traveling Palazzo Madama
Events
Collections
Explore the collections
Online Catalogue
Magazine
Projects and research
Art Library
Photographic archive
Loan requests
Education
Presentation
Schools
Training
Families
Young people
Summer camps
Adults
Accessibility and services
Support us
FTM Network
Our museums
Fondazione Torino Musei Friends
Art library
Photo Archive
Affitto spazi
Loan requests
Press Area
Google Art Project
News
Blog
Contacts
Home
/
Collections
/
Online catalogue
/
Scultura
Scultura
Year
1470 - 1480
Materials
terracotta; terracotta lavorata a stampo e a stecca
Inventory
3470/C
Dimensions
Altezza: 71 cm, Larghezza: 40 cm, Profondità: 21 cm
Subject
Vergine Annunciata
Artists
Maestro dell' Annunciazione di Pinerolo
Description
Annunciata
Historical-Criticism news
Cfr. con la scheda 3469/C.
Autore: Maestro dell' Annunciazione di Pinerolo ed Epoca: circa 1470 (G. Donato 2001)
L'esecuzione si deve a un atelier con base a Torino, attivo nel triangolo Torino-Asti-Chivasso (e forse Pinerolo), specializzato in opere di medio formato e orientato verso i modelli ispirati dalla corte di Luigi di Savoia (in particolare Lonhy). In questa tensione astratta, al di là della linea borgognona di La Huerta, forse si può suggerire una suggestione mediterranea, sul tipo delle maschere femminili realizzate in Provenza da Francesco Laurana (G. Donato, 2003, p. 93).
Bibliography
Mallé L., Le sculture del Museo Civico d'Arte Antica, 1965, p. 142,
Donato G., Gotico sulle vie di Francia. Maestro dell' Annunciazione di Pinerolo. Circa 1470, 2002, pp. 112-113, n. 21,
Donato G., Sculpture gothique dans les Etats de Savoie 1200-1500, 2003, pp. 90-93,
Romano G., Revue de l'art. Sur Antoine de Lonhy en Piémont, 1989, pp. 38, 43,
Il Tesoro della Città. Opere d'arte e oggetti preziosi da Palazzo Madama, 1996, p. 18,
Museo Civico di Torino - Sezione Arte Antica, 1905,
Donato G., Tra Gotico e Rinascimento. Scultura in Piemonte. Maestro dell' Annunciazione di Pinerolo. Circa 1470, 2001, pp.84-85, n.27 ,
Piretta S., Dal museo al territorio: sculture in terracotta del Quattrocento piemontese, 2013, p. 41
Close modal video
Close search
Search
Start search
All Contents
Pages
Events and Exhibitions
Artist
Blog
News